ایکوموس
ایکوموس

ایکوموس

Icomos

دانلود سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص


دانلود سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص

دانلود سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص تحقیق سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص مقاله سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص

دانلود دانلود سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص

دانلود سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص
تحقیق سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص
مقاله سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص
سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص
دسته بندی معماری
فرمت فایل zip
حجم فایل 16 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17

 

فرمت فایل : ورد 

 

قسمتی از محتوی فایل

 

تعداد صفحات : 17 صفحه

مقالة: سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی زمستان 1387 فهرست: چکیده معماری بناهای دورة اسلامی سیر تحول پلانها در معماری معاصر منبع: www.
pajoheshedini.
com چکیده: هنر اسلامی در تمام جنبه های خود ، مبتنی بر حکمت اسلامی است و این یعنی درک این حقیقت که هر اثر هنری باید طبق قوانینی آشکار ، ساخته و پرداخته شود و اینکه این حقایق ، کتمان نشود و در حجاب مستور نماند.
بنابراین اصل توحید که پایه نظرگاه اسلامی است با تکیه براین اصل ، در پی وحدت بخشیدن بر پیکر عناصر گوناگون هنری است .
در معماری مساجد نیز تجلی کرده و روح وحدت را در معماری مساجد سراسر جهان اسلام به منصه ظهور می رساند.
معماری بناهای دورة اسلامی هنر اسلامی را باید از زوایای مختلف مورد مطالعه قرار داد .
در اسلام ، هنر و ایمان ، پیوندی نا گسستنی دارند .
اسلام ، نخستین دین آسمانی است که نظر انسان را به گستره زیبایی و زینت در آفریده ها جلب می کند و به او می نمایاند که پدیده ها دارای دو جنبه هستند .
یکی ، جنبه سود بخشی و دیگری، جنبه زیبایی .
بعبارت دیگر ، جنبه ایکه زندگی را برای انسان ، سهل و آسان می نماید و جنبه ایکه غذای روح و روان آدمی را مهیا می کند.
هنر اسلامی به یک معنا ، هنری است تجریدی و عرفانی و جوهر آن در قرینه سازی متجلی می گردد .
تمامی نظم تجریدی این معماری قدسی ، باز تابی است از محتوای عارفانه ای که بر پایه ایدئولوژی اسلامی بنا شده است .
در هنرهای تزئینی اسلام ، رعایت اصل « پرهیز از بیهودگی » وجود دارد یعنی اینکه در هنر اسلامی نه تنها از مسائل منفی خودداری می شود بلکه از امور بیهوده و عبث نیز پرهیز می شود .
بعبارت دیگر ، در هنر اسلامی آنچه که ضروری و بایسته است به شکلی زیبا و دلپسندارائه می گردد .
یعنی در هنر اسلامی هم به جنبه کاربردی و هم به جنبه تزئینی یک پدیده و اثر هنری توجه می شود .
جنبه کاربردی، بدین لحاظ که آثار هنری ، عبث و بیهوده نباشند و جنبه تزیینی هم بدین جهت که به حس جمال طلبی و زیبایی خواهی انسان ، پاسخ مثبت داده شود .
در واقع مسجد ، مجموعه ایست که از هنرهای گوناگون که بر روی هم فضا و مکان مقدسی را پدید می آورند .
فضا و مکانی که برای ایجاد رابطه میان خداوند و خلق متناسب باشد .
فضا و مکانی که در عین شکوه و جلال ، آراستگی و تزئین آن ، ذهن انسان را به جای توجه به خداوند به خود مشغول ندارد و از آنجائیکه مسجد ، پایگاه اجتماعی مسلمانان بشمار می رود به تزئین آن توجه خاصی شده است .
بنابراین می توان گفت اولین جایگاه تجلی هنر اسلامی، مسجد بوده است .
ساختمان مسجد، طوری است که راز و نیاز انسان را با معبود ،آسان می کند .
تناوب بیکران قوسها و ستونها ، فضای پیوسته را چنان به تکه های همسان، بخش می کند که وصول به حالت معنوی را آسان می سازد .
گذشته از این ، آرایش درونی بنا نیز در بوجود آوردن این حالت روحانی ، سخت موثر می نماید .
در تزئین و آرایش بناهای اسلامی این خصیصه هست که بیننده را به جنب و جوش وانمی دارد و بر عکس در ذهن وی ، زمینه ای برای کشف شهود و درون بینی مهیا می کند .
تزئینات بناهای اسلامی،

دانلود دانلود سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد