ایکوموس
ایکوموس

ایکوموس

Icomos

بنا های اولیه مسجد جامع کبیر یزد


بنا های اولیه مسجد جامع کبیر یزد

بنای مسجد جامع کبیر یزد طی قرون متمادی بر بقایاو یا در کناربناهای متنوعی بنا گردیده که در متون تاریخی تحت عناوین مسجد جمعه شهرستان ،مسجد جامعع عقیق،مسجد جمعه قدیم در درده،مسجد جامع نو وبناهای الحاقی آن با اسامی گوناگون از آنها یاد شده است

دانلود بنا های اولیه مسجد جامع کبیر یزد

بناهای اولیه مسجد جامع کبیر یزد
تاریخچه مسجد جامع کبیر یزد
بنای مسجد جامع کبیر یزد
بررسی تاریخی مسجد جامع کبیر
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 50 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 107

بنا های اوّلیه مسجد جامع کبیر یزد

" بررسی تاریخچه مسجد جامع کبیر یزد"

پیشگفتار

وجود ویژگی های متنوّع در دوره های تاریخ تکوین معماریمسجد جامعع کبیر یزد از یکسو و تضادّ در نوشته ها واقوال از دیگر سو،تاریخچه ای پیچیده و مبهم از این بنای مهمرا در پیشرو قرار داده است.این امر موجب آنن شد تا با هدف رفع ابهامات تاریخی مسجد و معرفی ان در دوره های تاریخی پژوهش حاضر شود.

بنای مسجد جامع کبیر یزد طی قرون متمادی بر بقایاو یا در کناربناهای متنوعی بنا گردیده که در متون تاریخی تحت عناوین مسجد جمعه شهرستان ،مسجد جامعع عقیق،مسجد جمعه قدیم در درده،مسجد جامع نو وبناهای الحاقی آن با اسامی گوناگون از آنها یاد شده است .

در بررسی حاضر از بناهایی که در قرون اولیه اسلامی تا نیمه قرن ششم ه.ق.در این مکان احداث شده تحت عنوان »بناهای اولیه مسجد جامع کبیر یزد« یادد شده است که آثار بسیار اندکی از آن باقی است.نکته جایز اهمیت در رفع ابهامات تاریخچه مسجد آن است که هر ساخت و ساز و اقدام تازه ای در بنا،با تعمیرات و نوسازی آثار قبلیو به عبارتی با ابقاء و احیای آثار گذ شته توام است و این امر نه تنهادر بنا به طور خاص اتفاق می افتد،بلکه همواره با تغییر و تحولات محیطی مسجد نیز همراه است تاسازمان ،فضایی شهرراکه خود نیز به آن وابسته است ،تبلور و انتظامبخشد.

این مهم در بررسی تاریخی مسجد رهنمودی است تا نهوه برخورد پیشینیان با آثار گذ شته  راروشن سازد،نگرش آن ها در قالب بنای منفرد نبوده،بلکه به عنوان یک فضای شهری، با هدف پرهیزاز تخریب و انهدام محیط عمل می کرده اند تا این اقدام به بی هویتی بنا و تزلزل در نظم اندامواره بافت های قدیمی شهرها منجر نگردد.

 روش پژوهش

بررسی های اولیه بیانگر این حقیقت بودند که نه تنها تعدد و تنوع بنا ها یاولیه مسجد زیر سئوال است بلکه بانیان بناها و تاریخ بنیان آنها نیز درپرده ای از ابهام قرار دارد.

مهمترین و پیچیده ترین بخش یافتن شجره نامه ای آل کاکویه یزد (قرون 5

و6 ه.ق )بود که در منابع تاریخی از بانیان بناهای اولیه بشمار می رود. دقت در تمامی آثار و مقایسه منابع موجود و همچنین یافتن نسبتهای فامیلی حکام کاکویی با سلاطین وقت ایران، چون کلافی سر در گم زمانی طولانی این پژوهش را متوقف ساخت که در نهابت با پژوهش های مکرر این امر میسر گردید.

 منابع مورد استفاده

در میان مورخین، مورخین قرن نهم ه.ق جعفر بن محمد حعفری مولف تاریخ یزد به سال 844 ه. ق و احمد بن حسین بن علی کاتب مولف تاریخ جدید یزد پس سال 862 ه. ق اطلاعات ارزنده ای از مسجد را ارائه داده اند. همچنین آثار دیگر مورخینی چون محمد مستوفی بافقی، وطرب نائینی را در زمره مورخین متأخر می توان بر شمارد. مقالات و آثار ارزنده معاثری که مشخصاتی از مسجد را عرضه کرده اند واز مهمترین این آثار، یادگارهای یزد، تألیف دکتر ایرج افشار است.

مهمترین و رهگشاترین آثار، وقف نامه جامع الخیرات است که شرح موقوفات سید رکن الدین محمد بانی مسجد جامع نو و پشر ارشدش سید شمس الدین داماد رشید الدین فضل الله است. این وقف نامه در جلد دوم یادگارهای یزد به چاپ رسیده است.

علاوه بر جامع الخیرات وقف نامه هایی در کرباس ورودی اصلی مسجد فعلی به صورت کتیبه های تاریخ داری نصب است که ازمنابع مهم به شمار می روند.

 معرفی بناهای اولیه مسجد جامع کبیر یزد

بخش عمده بناهای اولیه به هنگام گسترش صحن مسجد جامع نو و نوساریهای عهد قاجاریه به سال1240 ه. ق تخریب شد. بقایای تاریخی این مجموعه در سمت شرقی صحن، تا قبل از تعمیرات اساسی سال 1324 ه .ش باقی بود و در این سال این اثر ارزنده تاریخی منهدم وشبستان جدیدی د رمکان آن احداث گردید. تنها اثر به جا مانده  از بناهای اولیه، بخشی از جداره شمال شرقی مسجد است که احتمالاَ پئسته اصلی یا لاولیه هم نیست ولی د رتعمیرات مسجد دست نخورده باقی مانده است و شامل دو ورودی قدیمی و متروک، یکی د رسمت شمال و دیگری در سمت شرق است ( تصویر شماره یک ).

شبستان موجود در سمت غربی صحن مسجد، احتمال دارد شبستانی از مجموعه قدیمی باشد که در تغییر و تحولات 1240 ه .ق عهد قاجار، مورد تعمیر ونوسازی قرار گرفته و با تغییرات عمده ای که به ویژه در پوشش سقف به خود دیده، آن را به دوره قاجار نسبت داده اند. اما به احتمال قریب به یقین، شبستان درجایگاه طرح قدیمی است به ویژه آن که قبله آن نسبت به قبله اصلی انحراف دارد( تصویر شماره دو).

در میان افرادی که بقایای تاریخی بناهای اولیه را د رسمت شرقی صحن رویت کرده اند، ماکسیم سیرو،  نقسه دقیقی ا زمسجد را در سال1317 ه .ش مطابق با 1938 م ترسیم کرده است که به خوبی آثار بناهای اولیه را نشان میدهد ( تصویر شماره سه). او همچین در این نقشه دوره تاریخی تمامی جرزهای بنا را مشخص کرده است که بسیار لرزنده است. وی البته تنها بخش شرقی صحن را از بناهای اولیه دانسته و این بخش را به طور جداگانه نیز ترسیم کرده است، اما شبستان شازده را، قاجاری معرفی کرده است که این احتمال وجود دارد که کل شبستان تخریب و بر اساس طرح قدیمی با همان انحراف قبله دوباره سازی شده باشد.

ماکسیم سیرو تصاویری از بقایای تاریخی را در انتهای گزارش خود علاوه

بر تصویر پانورامایی ارائه کرده است که به خوبی مجموعه را معرفی می کند (تصویر شماره 4).

ابهام‌های تاریخی

دانلود بنا های اولیه مسجد جامع کبیر یزد

دانلود سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص


دانلود سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص

دانلود سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص تحقیق سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص مقاله سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص

دانلود دانلود سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص

دانلود سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص
تحقیق سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص
مقاله سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص
سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص
دسته بندی معماری
فرمت فایل zip
حجم فایل 16 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17

 

فرمت فایل : ورد 

 

قسمتی از محتوی فایل

 

تعداد صفحات : 17 صفحه

مقالة: سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی زمستان 1387 فهرست: چکیده معماری بناهای دورة اسلامی سیر تحول پلانها در معماری معاصر منبع: www.
pajoheshedini.
com چکیده: هنر اسلامی در تمام جنبه های خود ، مبتنی بر حکمت اسلامی است و این یعنی درک این حقیقت که هر اثر هنری باید طبق قوانینی آشکار ، ساخته و پرداخته شود و اینکه این حقایق ، کتمان نشود و در حجاب مستور نماند.
بنابراین اصل توحید که پایه نظرگاه اسلامی است با تکیه براین اصل ، در پی وحدت بخشیدن بر پیکر عناصر گوناگون هنری است .
در معماری مساجد نیز تجلی کرده و روح وحدت را در معماری مساجد سراسر جهان اسلام به منصه ظهور می رساند.
معماری بناهای دورة اسلامی هنر اسلامی را باید از زوایای مختلف مورد مطالعه قرار داد .
در اسلام ، هنر و ایمان ، پیوندی نا گسستنی دارند .
اسلام ، نخستین دین آسمانی است که نظر انسان را به گستره زیبایی و زینت در آفریده ها جلب می کند و به او می نمایاند که پدیده ها دارای دو جنبه هستند .
یکی ، جنبه سود بخشی و دیگری، جنبه زیبایی .
بعبارت دیگر ، جنبه ایکه زندگی را برای انسان ، سهل و آسان می نماید و جنبه ایکه غذای روح و روان آدمی را مهیا می کند.
هنر اسلامی به یک معنا ، هنری است تجریدی و عرفانی و جوهر آن در قرینه سازی متجلی می گردد .
تمامی نظم تجریدی این معماری قدسی ، باز تابی است از محتوای عارفانه ای که بر پایه ایدئولوژی اسلامی بنا شده است .
در هنرهای تزئینی اسلام ، رعایت اصل « پرهیز از بیهودگی » وجود دارد یعنی اینکه در هنر اسلامی نه تنها از مسائل منفی خودداری می شود بلکه از امور بیهوده و عبث نیز پرهیز می شود .
بعبارت دیگر ، در هنر اسلامی آنچه که ضروری و بایسته است به شکلی زیبا و دلپسندارائه می گردد .
یعنی در هنر اسلامی هم به جنبه کاربردی و هم به جنبه تزئینی یک پدیده و اثر هنری توجه می شود .
جنبه کاربردی، بدین لحاظ که آثار هنری ، عبث و بیهوده نباشند و جنبه تزیینی هم بدین جهت که به حس جمال طلبی و زیبایی خواهی انسان ، پاسخ مثبت داده شود .
در واقع مسجد ، مجموعه ایست که از هنرهای گوناگون که بر روی هم فضا و مکان مقدسی را پدید می آورند .
فضا و مکانی که برای ایجاد رابطه میان خداوند و خلق متناسب باشد .
فضا و مکانی که در عین شکوه و جلال ، آراستگی و تزئین آن ، ذهن انسان را به جای توجه به خداوند به خود مشغول ندارد و از آنجائیکه مسجد ، پایگاه اجتماعی مسلمانان بشمار می رود به تزئین آن توجه خاصی شده است .
بنابراین می توان گفت اولین جایگاه تجلی هنر اسلامی، مسجد بوده است .
ساختمان مسجد، طوری است که راز و نیاز انسان را با معبود ،آسان می کند .
تناوب بیکران قوسها و ستونها ، فضای پیوسته را چنان به تکه های همسان، بخش می کند که وصول به حالت معنوی را آسان می سازد .
گذشته از این ، آرایش درونی بنا نیز در بوجود آوردن این حالت روحانی ، سخت موثر می نماید .
در تزئین و آرایش بناهای اسلامی این خصیصه هست که بیننده را به جنب و جوش وانمی دارد و بر عکس در ذهن وی ، زمینه ای برای کشف شهود و درون بینی مهیا می کند .
تزئینات بناهای اسلامی،

دانلود دانلود سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص

پاورپوینت بررسی یک نمونه بنای تاریخی ،طراحی معماری

پاورپوینت طراحی معماری 1(بررسی یک نمونه بنای تاریخی) در 45 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی معماری
بازدید ها 31
فرمت فایل pptx
حجم فایل 1622 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21
پاورپوینت بررسی یک نمونه بنای تاریخی ،طراحی معماری 1

فروشنده فایل

کد کاربری 7466
کاربر

پاورپوینت نقد بنای خانه لندن


پاورپوینت نقد بنای خانه لندن

پاور پوینت نقد بنای خانه لندن

دانلود پاورپوینت نقد بنای خانه لندن

پاور پوینت نقد بنای خانه لندن
 نقد بنای خانه لندن
دسته بندی معماری
فرمت فایل ppt
حجم فایل 6051 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 64

پاور پوینت نقد بنای خانه لندن

مقدمه:

تحلیل سازه و تأسیسات تالار شهر لندن

  • موضوعات مورد بررسی
  • 1. معرفی اجمالی
  • 2. بررسی پلان ها، سازه و تأسیسات
  • 3. تحلیل جنبه های اکولوژیک بنا

زمانی که تونی بلر در انگلستان بر سر کار آمد گفت: «این دولت نماینده بازگشت به مدرنیسم است.» او از جامعه ای سخن می گفت که نگاهش رو به آینده است. بر اساس همین دیدگاه بحث ایجاد ساختمانی در لندن به عنوان شهرداری لندن مطرح گردید که نماد چنین تفکری باشد.
تالار شهر یا ((city hall) مکانی است برای کلیه امور اجتماعی شهر. این تالار در درجه نخست فضای استقرار انجمن ها و شوراهای شهر و سپس مرکزی برای گردهم آیی های عمومی و ارتباط و تعامل میان مردم در عرصه مسائل شهری است. نقش این فضا در دنیا گردهمآوری شهروندان و ترغیب آنها برای مشارکت در امور شهری است. تالار شهر متعلق به همه مردم شهر است و نماد معمارانه ای از دموکراسی است.

این بنا در جنوب رود تایمز واقع شده است. نورمن فاستر به همراه تیمی گسترده از مهندسین، سازه ی تخم مرغی شکلی طراحی کرد که شهرداری و شورای شهر لندن را در خود جای داده اند. ساخت این پروژه از سال 2000 شروع شد و تا سال 2002 ادامه یافت. از زمان شروع این پروژه آشکار بود که تیم طراحی و ساکنان آتی آن بر آنند تا ساختمانی پدید آورند که مثالی برای یک ساختمان با مصرف پایین انرژی باشد. مصرف انرژی در این بنا تا 75 درصد نسبت به ساختمان های مشابه کمتر است.

هندسه ساختمان بر اساس طرح دایره محاسبات را به میزان قابل توجهی ساده می کند. یک هسته بتن مسلح و چهارده ستون لوله فولادی، بار طبقات دایره ای شکل که قطر آنها در بعضی قسمت ها تا 45 متر   می رسد را تحمل می کند.

ساختار فرم بیرونی :

فرم ساختمان و سازه باربر آن در تعاملی نزدیک میان مهندسان و معماران شکل گرفته است. ساختار شیب دار لازم برای رسیدن به فرم منحنی، سبب ایجاد درز هایی شیب دار می شدند. این درز ها نیروی افقی عظیمی تولید می کرد که مقاوم سازی ساختمان در مقابل آنها را الزامی می نمود.

با بررسی فرم های سازه ای متنوع، ستون های شیبدار به دلیل سهولت کاربرد، تطابق با ساختار و اقتصادی بودن انتخاب شدند. در اجرای سازه از ستون های لوله ای فولادی استفاده شده که طبقات را به صورت مستقیم به یکدیگر متصل کرده و در فضای داخلی ساختار هر طبقه پیچ می خورند. در طراحی سازه، استفاده از شبکه ای از تیر های فلزی متصل به هسته بتنی مرکزی که نیرو های افقی را تحمل می کند برای محار بندی ستون ها ضروری بود.

 

هسته مرکزی :

زیر بنای کلی ساختمان حدود 1750 متر مربع می باشد. طبقات تقریبا مدور بالای سطح زمین با قطر 16 تا 25 متر سطح اشغالی حدود 470 متر مربع دارند. در طبقات پایین بخش اعظم طبقات در جلوی اسکلت مرکزی و در طبقات بالا بیشترین بخش در پشت هسته قرار دارد. طبقه زیر زمین از جنس بتن مسلح تا زیر میدانی در نزدیکی ساختمان گسترش می یابد.

از آنجا که نیروی افقی ناشی از هندسه حجم، پنج برابر باد است، بخش اعظم طراحی هسته در جهت پایداری آن در برابر نیروی افقی ناش از هدسه طرح انجام شده و طراحی پوشش فلزی، تاسیسات و آسانسور ها که نسبت به جابجایی های افقی حساس هستند،به گونه ای است که این جابجایی ها را تقلیل دهد.

اسکلت فولادی سازه:

سیستم سازه طراحی شده برای تالار شهر لندن ، یک اسکلت فو لادی یازده طبقه با ستون های مدور و تو خالی به قطر 500 میلیمتر است که در هر طبقه به یکدیگر مفصل شده اند. تیر های فولادی با ضخامت 675 میلیمتر در ترکیب با دال های 175 میلیمتری عمل می کنند. هسته ی مرکزی از بتن مسلح با دیواره ای به ضخامت 300 میلیمتر در برابر نیروی باد و نیروی افقی ناشی از هنذسه بنا مقاومت می کند. فونداسیون هسته بر روی 80 شمع به قطر یک متر بنا شده است که به عمق 20 متر در خاک فرو رفته اند. به منظور به حداقل رساندن نشست های مرتبط شمع های هسته و ستون های محیطی، این ستون ها را بر روی فونداسیونی کم عمق بنا کرده اند. بتن های مفصل دار در محل مفصل شدن با تیر های کف تغییر جهت داده و نیروی افقی ایجاد می کنند که نقش تعیین کننده ای در طراحی ساختمان دارد………………….

دانلود پاورپوینت نقد بنای خانه لندن

تحقیق بنا ها و یادمانهای تاریخی

تحقیق بنا ها و یادمانهای تاریخی
دسته بندی معماری
بازدید ها 9
فرمت فایل docx
حجم فایل 23 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 36
تحقیق بنا ها و یادمانهای تاریخی

فروشنده فایل

کد کاربری 4674
کاربر

تحقیق بنا ها و یادمانهای تاریخی

یکی از بناهای مهم دوره صفویه در قزوین «حیاط نادری» با عمارت ها و باغ های بسیار زیبا بوده است. این مجموعه هفت در داشته است که یکی از آن ها را عالی قاپو می نامیدند. از درهای آن جز در عالی قاپو، اثری باقی نمانده است.

این بنا درگاه بلندی دارد که به خیابان شهدای قزوین مشرف است. این در به هشتی بزرگی متصل است و در داخل، در دو طرف آن دو اتاق وجود دارد که جایگاه دربانان بوده است. راهرو طبقه دوم بنا نیز از همین اتاق ها می گذشته است. در سمت غرب این در، سه اتاق طولانی پهلوی هم در اتاق ها در دوره قاجاریه به قرائت خانه و دیگری به چای خانه و دیگری به چای خانه تبدیل شد. اکنون تمام اتاق ها متعلق به چای خانه است. در طرف شرقی بنا، بعدها، مدرسه ای ساخته شد. این قسمت نیز در گذشته مانند طرف غربی، جایگاه قراولان و نگهبانان بوده است. جلو در عالی قاپو جلوخانی است که در دو طرف آن دو سکوی پهن با سنگ ساخته شده است.

از اره های سردر، با کاشی پوشیده شده اند و بقیه سر در با گچ پوشیده شده است. در قسمت میانی سر در و بالای در، کتیبه ای به خط ثلث جلی به قلم علی رضا عباسی- نقاش معروف- در کاشی معرق نوشته شده است. بالای کتیبه در وسط سر در، پنجره مشبک بزرگی از کاشی معرق نوشته شده است. بالای کتیبه، در وسط سردر، پنجره مشبک بزرگی از کاشی معرق دورو قرار دارد نظیر آن را در دیوار شمالی نیز کار گذاشته اند. یکی از پنجره ها به خیابان شهدا و دیگری به حیاط شهربانی کنونی گشوده می شود. امروزه سر در عالی قاپو و حیاط و ساختمان های شمالی آن، از محل اداره شهربانی قزوین است.